torsdag 7 augusti 2008

En ledig dag...


Idag har jag varit runt och kollat på olika möbelbutiker... Måste säga att är det ÄNNU svårare att veta vad vi ska ha i våran nya lgh nu! Det kändes lättare när vi inte hade lika mycket att välja på. Men det ska väl gå bra till slut ändå. Flyttar ju nästa vecka! *panik*

Soffan har kommit idag iaf.. Så en soffa kommer vi allt att ha när vi flyttar in!

Annars har jag sysselsatt mig med att äta popcorn och kollat på "Pippi på dom 7 haven". En av mina favoritfilmer faktiskt. Det är nämligen så att Pippi är min stora idol och det har hon varit sen jag var liten. Då brukade jag klä ut mig till Pippi när jag skulle gå till dagis.






Måste ju säga att Astrid Lindgren är en idol till mig hon med..
Här berättar hon om den dåliga kritiken hon fick av vissa när hos skrev Pippi:

"Pippi blev en succé, även om det fanns de som var chockade över boken och trodde att nu skulle alla barn bära sej åt som Pippi. "Inget normalt barn äter upp en tårta på ett kafferep", var det en som indignerat skrev. Och det var ju sant. Inget normalt barn lyfter en häst på rak arm heller. Men om man kan det, så kan man kanske också sätta i sej en hel tårta.

Allt det här är sånt som man ganska lätt kan svara på. Det är genast värre, när det kommer frågor av en annan sort. Vad menar du med dina böcker? Pippi Långstrump, vilken idé har du velat få fram med henne? Hur kan man genom barnböcker påverka och fostra barnen? Hurdan bör en bra barnbok vara? Med mera sådant.

På detta vill jag bara svara, att jag inte har menat ett enda dugg. Med vare sej Pippi eller någon annan bok. Jag skriver för att roa barnet i mej själv och kan bara hoppas att på det sättet även andra barn kan få lite roligt. Jag vet inte något svar på hur en bra barnbok ska vara - varför frågar ingen någonsin hur en bra vuxenbok ska se ut? Jag försöker vara "sann" i konstnärlig bemärkelse, när jag skriver, det är det enda rättesnöre jag har."

Astrid berättar om sig själv, Rabén & Sjögren

Hon är härlig!


Nää nu ska jag kolla klart på filmen och sen joina min man som ligger och snarkar i sängen.. Man är bra trött om man somnar INNAN filmen börjar... Jisses!

*GOD NATT*

1 kommentar:

Anonym sa...

bästa filmen .... just löööve
tessan