onsdag 19 augusti 2009

Delar dom ut busskörkort på stan eller?

Nu är jag less på efterblivna busschaufförer! Imorse på väg till jobbet så var det gasa, bromsa, gasa, bromsa, gasa, bromsa... Och med gasa menar jag köra upp i 30 km/h. Det var som han var rädd för bussen! Ett skämt helt enkelt! Sen finns det faktiskt ingen chans att jag sätter min fot på en buss med barnvagn så nu är det dags för körkort! Nu finns det inget att skylla på längre!

Någon som vet ett bra ställe att ta körkort på?
Det ska helst vara intensiv och behöver inte vara i Uppsala... Ni får jättegärna berätta hur det gick för er att ta körkort också.. Är det så svårt som jag tror?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan ju lika bra köra upp i Uppsala, det är ju där du ska köra bil sen. Jag tog det på första försöket. Dom är inte så nitiska som många vill göra gällande, det är bara dom personerna som kuggat en massa gånger som menar att det är svårare att ta körkort här.Snarare är det så att det är krångligt att köra bil i Uppsala.

Anonym sa...

Det är bara att öva öva öva, läs teorin och kör bil samtidigt. Jag tog inte en enda lektion och klarade det på första försöket...i Uppsala. Go Malin!

Anonym sa...

Om du ändå vill åka iväg kan jag rekommendera Falun! Annars har i stort sett alla mina vänner åkt upp till Bollnäs. Små städer där det inte finns mycket annat att göra mellan körlektionerna än att fokusera på teorin. Kanske låter trist, men för oss har det funkat utmärkt då det annars, på hemmaplan, är så lätt att göra ALLT annat än att faktiskt plugga.. ;)

Lycka till!

Anonym sa...

Jag gick på Nordstans trafikskola för två somrar sen i Falun. Bra lärare och "svår" stad (många rondeller, enkelriktad och högerregel) att köra i. Lika bra att ta det från början så man lär sig ju. Ändå en liten stad med bra landsvägskörning, och väldigt hänsynsfulla och lugna medtrafikanter (till skillnad från i Muppsala där alla kör som galningar - störst går först, liksom). Intensivkurs är verkligen att rekommendera. Började med två veckors teori och körning, teoriprov och halkbana, sen var jag hemma i en månad och därefter åkte jag upp tre dagar till för ett par slutkurser och uppkörning. Tycker det var så skönt att kunna sätta det teoretiska i praktisk körning direkt. Något som är bra är också att man tar minst två dubbellektioner varje dag, så det är enkelt att fortsätta där man slutade sist och få svar på frågor från förra lektionen :) Intensivutbildning är det bästa valet enligt mig iaf :)

Anonym sa...

Hej, ta körkort för automat växlade bilar då går det mycket snabbare. Körde upp höggravid i Uppsala tog det på andra försöket här. Nordlanders har en automatväxlad bil och så finns det en körskola till i Uppsala. Lycka till!

Anonym sa...

Vilken idiotisk idé Anonym, inte vörldens bästa att begränsa sig till automatbilar. Vill man sen köra en bil med manuell växel så måste man ta om körkortet. Det är ju bra om man kan låna eller hyra vilken bil som helst. Men kan tänka mig vilken bra bilförare du är haha

Anonym sa...

Klart man blir begränsad med automat men då slipper man iaf åka buss hela tiden. Om man vill ta om sen så räcker det med att köra upp på nytt, kostar 400 kr. Och det finns faktiskt hyrbilar med automat, och du anonym verkar ju vara en riktigt trevlig människa ;)