torsdag 17 december 2009

v.35

Bebisen
Bebisen väger nu omkring 2.5 kg och är c:a 47 cm lång.
Den här veckan har bebisens naglar definitivt nått kanten av fingrarna. Vid förlossningen kan naglarna se ganska långa och spetsiga ut. Bebisen riskerar inte lika mycket att riva sig själv med naglarna eftersom det är så ont om utrymme i livmodern vid det här laget.
Bebisen fortsätter att bygga sina fettdepåer och blir allt knubbigare och rundare. Bebisen börjar utveckla sitt eget immunförsvar.


Du
Livmoderns övre del har nu vuxit ungefär 15 cm ovanför naveln och din viktökning ligger sannolikt omkring 10.8 till 13 kg. De flesta kvinnor börjar känna rejält sig tunga och otympliga och börjar tänka “ska bebisen aldrig komma ut?”. Vissa får problem med att äta och att andas djupt. Det kan då vara bra att äta lite men ofta för att inte ytterligare öka sitt obehag.
Livmoderhalsen kommer att börja utvidgas under de kommande veckorna för att bebisens huvud och kropp så småningom skall kunna passera ut genom förlossningskanalen. Livmoderhalsen behöver vara 10 cm öppen för att bebisen skall kunna förlösas.
Om det känns tungt just nu, håll ut! Det är bara några få veckor kvar och alla besvär och obehag kommer snart att få sin belöning!





Åh det börjar närma sig nu and I can't wait!
Jag är så otroligt förväntansfull inför förlosningen! Det ska bli så intressant och se hur vi klarar av det :) Det ska bli häftigt att äntligen få gå igenom det som så många gått igenom men som ingen riktigt kan förklara.
Jag ska verkligen fira sen när det är över. Med en stor tårta och massa alkoholfri bubbel! :)

Mitt ryggont har ju försvunnit. Jag kan inte vara lyckligare! Hade ställt in mig på att det skulle vara så nu fram till förlossningen. Men det gick över! Jag gick runt med myrsteg här hemma i lägenheten och gjorde lite övningar plus värmedyna. Jag verkligen njuter av att kunna gå igen!

Så just nu njuter jag verkligen bara av att vara gravid! Allt känns jättebra. Det är självklart tungt och magen blir bara större och större. Men det syns inte så mycket på övriga kroppen vilket är bra. Magen växer bara mer utåt.

Det känns att den har växt mycket uppåt nu. Det är som en vägg under bröstkorgen och det tar tvärstopp när jag ska böja mig framåt. Att ta på sig skorna är ett väldans projekt :) Han sparkar mycket uppåt mot revbenen också så det är svårt att hitta en skön ställning att sitta i. Att stå upp är faktiskt skönast just nu. Därför är det ju extra skönt att ryggen slutat bråka med mig så det faktiskt är möjligt att stå upp.

Är så nyfiken nu på hur han ser ut. Hur mycket väger han? Kan bli helt galen av att tänka på det. Han är ju så nära men ändå så kan vi inte se honom.

Men nu är det inte länge kvar!
Efter nyår så får han gärna komma precis när han vill! :)

Inga kommentarer: