torsdag 30 juli 2009

Min graviditet so far...

Hm vart ska jag börja?
Jag fick reda på att jag var gravid i v.5. Mina bröst hade växt en hel del och gjorde svinont så jag misstänkte nåt. Blev glad, lycklig, livrädd, förvirrad och nervös när det blev ett plus på stickan. Det kändes riktigt overkligt. Även fast det var lite väntat så var jag helt chockad.

Skulle ut på en fest då på kvällen samma dag som Alex höll i. Det vart lite jobbigt för honom att vara tvungen att gå iväg ut och spela efter ett sånt besked. Jag som varit den mest taggade för den här festen bland mina vänner (som vanligt) blev ju nu tvungen att ljuga för dom varför jag inte skulle ut. Ljuga är nåt jag absolut inte kan göra så jag skickade ett sms att jag var sjuk (?) och stängde sen av mobilen. Haha riktigt fegt men som sagt var jag kan inte ljuga så jag ville undvika att prata med dom.

Nån vecka efter så berättade vi för familjen och dom närmaste vännerna. Och när v.12 äntligen kom så berättade vi för alla andra. Det är ju då ungefär som missfallsrisken sjunker med 65%.
Blev helt rörd av alla gratulationer! Tack alla ni

Jag har inte haft några som helst problem med min graviditet än så länge. Har inte mått illa och har inte inte varit trött. Jag antar att det kanske skulle känts mer verkligt om man legat och spytt en månad :) Nu känns det lite som "Är jag verkligen gravid?"

Men man ska vara tacksam för det såklart! Det har ju märkts på brösten om inte annat. 2 storlekar har dom gått upp. Jag hoppas dom inte går upp nåt mer sen. Jag sa till Alex att jag ska göra en bröstförminskning efter det här ;)

Sen det här med alkohol.. Självklart har jag inte druckigt nått. Eller för vissa är det kanske inte självklart men för mig är det så. Det borde vara så att barnet blev till på valborg. Och jag festade då och den 2 maj. Sen dess har jag inte druckigt en droppe och kommer inte göra det heller. Jag går gärna ut och sätter mig och tar ett glas med mina vänner. Dom flesta drinkar går att beställa alkoholfria. Jag vägrar att mina alternativ ska vara läsk eller vatten. Det är såklart också gott men ibland vill ju även jag lyxa till det! Ett tips så här på sommaren är frozens eller mojitos. Jätte goda även utan alkohol! Så ser du mig med en drink i handen så lovar jag att den är helt alkoholfri :) Jag tänker inte dricka ens en klunk alkohol under min graviditet så det så! Så viktigt är inte alkoholen för mig. Det går alldeles utmärkt att klara sig utan!

I augusti är det även dags för ultraljud för oss! Jag längtar ihjäl mig till dess! Fan så kul det ska bli! Kommer antagligen vara så nervös så jag gråter :)
Antar att det är först då det börjar kännas lite verkligt. När man faktiskt får ett bevis på att det finns något där inne. Ska bli så kul!

Ett tips till alla er som inte får dricka alkohol av olika anledningar:


Sjukt god!
Perfekt om man vill skåla för nåt eller bara ta sig ett kallt glas med en jordgubbe i och njuta av livet!
Det bästa: Man blir inte bakis! ;)

*puss*

7 kommentarer:

Fredrik Envier sa...

Vi är superglada för er skull, men det vet du säkerligen redan. Ett tips är att gå på ett privat ultraljud innan, så att man verkligen får se att det är liv där inne. Det kan hjälpa er att förstå att det faktiskt finns något där inne. Jag och Josephine gick på ett privat ultraljud innan det officiella, fanns nån privat historia på Östra ågatan. Sen gick vi även lite senare på 3D/4D-ultraljud, vilket var otroligt coolt.

LYCKA TILL och hör av er om ni vill ha tips!

Malin sa...

Tack Fredrik! Nu är det mindre än en månad kvar till ultraljudet så vi väntar tills dess men det där 3D ultraljudet i sthlm ska vi säkert gå på sen. Verkar riktigt häftigt! :)

Hälsa din fina fästmö!

Kram!

Unknown sa...

Det var till och med JAG som fick messa Linda för du ville inte ljuga... haha

Lea sa...

Hej Malin! Jag har läst din blogg i ett halvår nu och den är jättebra! Jag tycker att du och Alex är ett sjukt fint och coolt par. När jag läste att du var gravid blev jag jätteglad för er skull. Ni kommer att bli jättecoola föräldrar ;)!

Lycka till...peace

Malin sa...

Alex: Haha ja just ja! Kunde inte ens ljuga på sms. Haha!

Lea: Åh tack vad snällt sagt! Nu blir jag jätteglad! :)
*kram*

liiah sa...

åhhh grattis grattis grattis! hoppas du får en härlig och fin graviditet :)

Anonym sa...

Grattis gumman!

vi vill se maaaaasssa bilder på magen under tidens gång :D