måndag 5 juli 2010

Jag och min godispåse...

5 kommentarer:

Anonym sa...

En fråga har du någon erfarenhet av 3D ul? Tack för bra blogg och grattis till underbart fin familj!

Malin sa...

Nej det har jag inte tyvärr... Vi valde att inte göra nåt. Vi ville inte göra nåt ul i onödan då det kan vara skadligt plus att barnmorskerna på BVC oftast avråder en att göra just 3D ul.

Kul att du gillar bloggen och tack! :)

Linda sa...

Måste bara fråga, var har du läst att UL ska vara skadligt? Kollade upp det mycket när jag va gravid bara för att jag undrade och vad jag läste så är det inte skadligt till den nivån att man gör UL av proffesionella personer. Tänk de som har en graviditet som av någon anledning måste göra många UL, de skulle de ju inte usätta någon för om de fanns fakta på att det va skadligt. Jag frågade min BM och hon sa att de enda de forskat fram som UL kan ge effekt av är att pojkar lättare blir vänsterhänta, inte ens något negativt! Jag gjorde nog några stycken, KUB, de vanliga RUL, ett par för tillväxtkontroll då magen va liten och ett par när jag gick över tiden. Men min lillkotte han verkar bli högerhänt :D 3D däremot kan de kanske vara delade åsikter om kan jag tänka mig. Fin blogg du har och en söt liten familj. Fortsatt trevlig sommar!

Malin sa...

Jag har inte läst det nånstans... Jag har bara hört det av andra gravida. Deras barnmorskor har inte blivit värst glada när dom berättat att dom gjort 3D ul... Sen har jag bara hört att det kan vara skadligt med ul och därför inte borde göra några i "onödan"... Man vet ju inte vad som kan hända. Det kan ju hända nåt som gör att man måste göra fler ul än ett... Tog inte reda på mer info utan vi kände bara att det var onödigt med 3D eftersom det mest bara var för vår skull så vi skulle kunna se mer hur han såg ut :)

Jenny sa...

Det var ett inslag på nyheterna i förra veckan om att man inte ska göra för många ul . Det är ok i medicinskt syfte men forkare har tydligen upptäckt nu att det påverkar barnets utveckling på någon nivå( nerbanor eller vad det var) . Faktum är ju att det ännu inte ÄR forskat på så mycket och därför avråds man från att göra det i " onödan" . Med onödan brukar bm mena just 3D eller att betala själv för ultraljud för att man hela tiden vill ha bekräftat att bebisen lever. / Jenny